Update

Erik og Peter Hjulmand

BILLEDGALLERI

DAGENS UPDATE

Her vil løbende blive lagt historier, oplevelser fra vores pilgrimsvandring fra den 27. marts 2013.

27. marts 2013 - aften.

Vi er vel ankommet til Madrid og har indlogeret os paa vort hotel - ligger godt nok 35 min med Metro fra centrum. Saa vi bliver paa hotellet og tager i morgen tidlig hotellets shottel til busstationen, der ligger ca 10 herfra.

Vejret er overskyet og omkring 7 grader - og der er ingen sne.

Hilsen Erik og Peter

28. marts 2013

Nu lykkedes et at komme til en PC, der ogsaa beherskede at kunne bruge den Web Editor som One.com anvender.

Vi koerte med bus fra Madrid og foerst til Burgus og ankom der omkring middagstid i halvdaarlig vejr. Vi skulle slaa naesten 5 timer ihejl foer bussen vi skulle med til Leon afgik.

Vi benyttede en times tid paa at besoege og bese katedralen. Den er imponerende og overdaadig og i anledning af Paasken var der mange mennesker baade i katedralen men ogsaa i byen.

Det regnede noget af tiden mens vi gik rundt i byen.

Kl. 17.30 koerte vi fra Burgus og ankom kl. 19.30 til Leon. Vi havde bestilt overnatning paa et Parador - der er den spanske stats hotelkaede, hvor historiske bygninger bruges som hoteller med hoej standard - her er det et gammelt kloster.

Vi brugte nogen tid paa at finde indgangen og maatte have hjaelp fra Susanne(Peters kaerste via mobiltelefon) for at finde den korrekte adresse.

Der var ufattelig mange mennesker i byen og vi fandt ud af, at der i anledning af Paasken var en raekke religioese optog.

Der var 4 optog, hvor der blev baaret paa bl.a. en opstilling med Jesus med korset og en Jomfru Maria statue. Jeg troer at der var mindst 50 personer der hver bar disse opstillinger. Alle haette klaedte og i munkedragter. Der var mindst 50 andre ligeledes haette klaedte som fulgte efter.

Det var faktisk lidt uhyggeligt og de lignede naermest ku-kuks-klan.

Vi fik kaempet os igennem menneskehavet og fik et flot vaerelse anvist, men gamle antikviteter og en kaempe dobbelseng, hvor vi maatte kaempe om dynen.

29. marts 2013 - 1. dag paa Caminoen

Det er foerst lyst kl. 7.30 og vi startede ud kl. 7.00 i moerke, men vi skulle jo foerst ud af byen, saa det foregik til gadelygterne. Det var temmelig overskyet og det var smaakoldt. Og som dagen gik blev det regn og regn og regn. Det regnede stort set under hele dagens vandring. Vi fik dog gaaet ca. 33 km til Villavente og overnattede i Molinos Galochas, hvor jeg ogsaa overnattede sidst i et Casa Rual med 10 vaerelser. Vi fik frokost og senere aftensmad. Det er et utrolig soedt vaertspar, der har stedet.

30. marts 2013 - 2. dag paa Caminoen

Vi fik tidlig morgenmad i deres koekken, saa vi ikke generede de oevrige feriegaester.

Det var skoent morgen vejr, smaakoldt men solskin. Vi besluttede at vandre til Astorga og der tage en overnatning.

Vi indlogede os paa hotel der ligger overfor Bispepaladset, der er tegnet af Gaudi. Hotellet hedder "Gaudi" - men er i hvertfald ikke inspireret af ham. Det er paent og ordentligt.

Peter var endelig blevet traet af at vandre i sine gamle militaerstoevler og fik koebt sig et par vandresko af sammen maerke som mine - Salomon.

I Astorga var der ogsaa et menneskemylder uden lige - men det er jo Paaske.

Vejret var hele dagen et perfekt vandringsvejr og vi fik tilbaelagt 24 km.

31. marts 2013 - 3. dag paa Caminoen

Her til morgen startede vi ogsaa uden kl. 7.30 i moerke og under gadelys ud af byen. Vejret var igen et perfekt vandringsvejr. Omkring +3 grader og solskin. Og vejret har vaerte sol hele dagen og kom op paa naesten 11 grader, her hvor vi idag stopper i Foncebadon, hvor vi er oppe i 1.432 m hoejde og over snegraensen.

Vi bor paa et kombineret albergue og casa rual, hvor vi har vores eget vaerelse for natten.

Der er 2 alerques i byen, 5 huse og ikke meget mere, der er bestemt ikke noget natteliv vi skal ud i.

Vi har idag vandret 27 km. og det er vi ganske godt tilfreds med, isaer naar vi har taget en stigning fra fra 881 m til 1.432 m, det er haardt.

1. april 2013 - 4. dag paa Caminoen

Vi forventer at vandre til Ponferadda her mandag. Og det gjorde vi saa. Men det var ogsaa kun lige ved. Vi stratede ud i snestorm paa det naermeste, det var koldt og det blaeste og det var slud og hagl

og naar man saa har poncho paa, saa er det bare den daarligste start paa dagen. Hele vejen op til Cruz de Ferro maatte vi gaa det meste af turen paa landevejen fordi det var for falrligt at gaa paa den sneglatte sti.

Nedstigningen maatte ogsaa for det meste ske via landevejen.

Da vi kom naermere Ponferrada gik vejret over i regn og det blaeste stadig. De sidste 8 km var det dog toervejr.

Som saedvanlig skulle vi have vort vaade toej stoeret og de sure tshits vasket sammen med sokkerne. I oevrigt ser vore bukser moegbeskidte ud paa grund af alt det pladder der var paa stien ned til Ponfarrada.

Dagens vandring var paa 28 km.

2. april 2013 5. dag paa Caminoen

Der er ca. 24 km til Villafranca del Bierzo, saa det blev dagens vandring og for engangs skyld var det toervejr. Vi tog den lette vej i dag og gik det meste af vejen langs landevejen og undgik noget af Caminoen fordi vi faktisk var lidt down fra dagen i forvejen.

Vi har tilladt os leve lidt i luxus og har indlogeret os paa hoteller paa vejen dels fordi det er ret koldt og det er vaadt, saa det er ikke til at faa toejet toert til naeste dag.

3. april 2013 - er 6. dag paa Caminoen

Starten fra Villafranca mod vest er en lidt kedelig tur frem til lidt foer La Faba. Det meste af vandringen sker paa asfaltveje gennem smaa lidt halvtridste smaabyer. Foer La Faba skal du ind paa vandresti og saa gaar det bare op, op, op, op af en fedtet vaad stie fuld af sten, grundfjeld, vand og stigningen er forfaerdelig. Vi gaar over 350 m op paa en gaske kort straekning. Og idag var det bare raedsfuldt fordi det hele foregik i silende regn og med poncho paa.

Vi er ankommet til La Laguna der ligger i 1.125 m hoejde og bestaar af 5 huse, 3 traktorer og 4 Audier samt det alberque vi har faaet eget vaerelse paa.

Vi skal nu her senere ned og spise pilgrimsmenue - der saedvanligvis bestaar af suppe/salat, fisk/koed, og en dessert enten et aeble eller en isvaffel. Og for det giver vi saa ca. 10 Euros.

Jeg har problemer med at faa billeder lagt ind, saa dem maa I vente paa.

4. april - 7. dag paa Caminoen

Vores vaerelse for natten var saa koldt, at vi havde langt undertoej paa og her til morgen var der ingen af os, der gad vaske os, kun fik vi boerstet taender. Jeg har et termometer paa min rygsaek - hvor paalideligt det er ved jeg ikke men det viste +11 C.

Efter mogenmad - en kop café con letche/the med toastet broed med

mamelade begav vi os med poncho ud i taagen og regnen og stred os videre op til O Cebreiro - den aeldste by paa Caminoen og som er helt renoveret og paa UNESCO verdensarvs liste og videre igennem den og yderligere op til pasgraensen i ca 1.300 m hoejde. Det er godt taaget og den ellers flotte udsigt kunne vi godt glemme alt om. Saa gaar det ned for ca 4 km, hvorefter vi skal op til ca 1.200 m hoejde.

Det var slud og smadder koldt og der er kun en vej - det er mod vest.

Foerst da vi er ca 5 km foer dagens maal Triacastela begynder taagen at lette og den stoevregn der har fulgt os hele dagen hoere op. Vi fik tilbagelagt 25 km i dag - var simpelhen gennembloedte, vores rygsaek er vaad indvendig, alt vores toej er klamt, skoene er vaade indvendig fordi vi har gaet paa stier der naermest har varet vandloeb.

Det er den varest vandredag baade i aar og i forhold til sidste aar.

Nu begynder skaderne saa smaat at melde sig. Peter fik sin foerste vable, ondt i den ene akilessene og ondt i skulderen. Jeg har faaet ondt i venstre laarmuskel og ligeledes ondt i hoejre skulder.

Saa i dag skal udstyr justeres og legme plejes, saa vi kan staa de godt 31 km der ligger og venter i morgen. Vi har som maal at naa 100 km stenen i morgen.

Vi tager ikke over Samos, men en lidt anden vej over San Xil.

5. april 2013 - 8. dag paa Caminoen

Ja, man skulle jo ikke tro det, men idag vare vejret igen ret barskt. Bortset fra varme og torden tror jeg vi oplevede resten, nemlig sne, slud, hagl, regn, blaest, kulde og sol. Var der nogen som sagde foraar?

Vi gik over San Xil via Sarria til Morgade en lille vandring paa 31 km.

San Xil er blot en samling ioevigt meget paende huse, men middelalde

rens kloster er forlaengst forsvundet. Det blev lidt af en skovtur, nem

lige gennem skove og aabne landskaber, bakke op og bakke ned til Sarria.

Sarria er en paen stor by, som man blot vandre igennem og videre mod vest.

Vi er nu naaet til 100 km stenen og bor paa et casa rual ude i "no where" en samlig huse med en overnatningsmulighed. Og der er som saedvanlig koldt, men her har de dog taendt pejsen.

6. april 2013 - 9. dag paa Caminoen

Som naevnt bor vi i ude i "no where" i Casa Morgade, et hyggeligt Casa Rual med moderne pejs og et udmaerket koekken med en god pilgrimsmenue. Det er som saa mange andre Casa Ruals familiedrevet.

Vi starter ud straks ved daggry (det er altsaa kl. 7.30) og begiver os ud paa den vaade og glatte Camino med vandhuller ifoert vanter og hue. Vores forventning er at naa til Palads de Rei, der ligger ca 37 km foran os.

Vi har et godt tempo på fra mogenstuden fordi det idag ikke er noedig at have poncho paa. Solen er fremme, men det er ikke varmt, men det er O.K. vandrevejr.

Vi kan godt maerke, at vi har over 225 km bag os, vi er ved at faa smaaskader, som ondt i knae og rygsaekken sider ikke altid rigtigt og ind i mellem gaar vi langt mellem os, blot for at faa gaet nogle kilometer, hvor der ikke er noget at skrive hjem om.

Pludselig rundt om et hjaorne med en hoej haek kommer der frem en hel karavane bestaaen af 3 aesler, mand og kone og 3 boern. et barn paa 2 aesler og et barn i en vogn konen traekker. Og det gaar mod oest??? Tidligere paa dagen havde vi set et Japansk aegtepar med 2 smaa boern der knap kunne gaa slaebenden paa en af de her lette barnevogne i dobbelt stoerrelse. Hvordan pokker de er kommet op og ned med den vogn er et under.

Vi naar frem til Palas de Rei omkring kl. 18.30 godt moere og traette og flytter ind paa et Casa Rual midt i byen.

7. april 2013 - 10. dag paa Caminoen

Vi starter igen ud hvor det er moerkt for nu skal vi have foden foran den anden. Nu er vi snart forbi 50 km stenen ude i provincen A Curoña - den moeder vi idag.

Der gaar ikke 1 time saa skal vi igen have poncho paa og den bliver paa resten af dagen. Vaadt indvendig som udvendig. Koldt naar vi holder pause, som nu bliver oftere og oftere, for det er koldt og vaadt.

Vi naar til Melide ca halvvejen af dagens distance paa ca 31 km. Vandringen foregaar nu igennem eucalyptus skove - hoeje slanke traer med denne starke og rene duft, som renser naese og svaelg.

Dagens maal er Arzura - saa der kun er en "maraton" til Santiago.

Og det naar vi saa. Godt vaade, kolde, klamme og alt toej skal igen toerres.

Vi skal tidlig i seng og meget tidlig op - vi skal naa Santiago i morgen.

8. april 2013 - 11. dag paa Caminoen

Vi var ude af vores Hostal kl. 6.45 og det var moerkt. Hvor gadelyset hoerte op maate vi bruge min pandelampe for at finde stien og undgaa vandpytter og vandstroemme.

Det regnede rigtig meget, saa ponchoen var paa og vandet loeb ned af den ned i aermer og sko. Vi blev faktisk rigtig vaade fra morgenstun den. Ca. 10 km ude paa Caminoen hvor vi fik morgenmad begyndte det saa at stilne af. Resten af turen var ponchen som saedvanlig af og paa. adskillige gange.

Det var raa vandring i dag for at naa til Santiago. Vi maatte godt nok stoppe nogle gange under vejs for at slappe blot lidt af i benene og ryggen.

Forkomne og godt vaade naaede vi saa efter godt 11 timer paa Caminoen - Santiago - og inlogerede os paa et gammel kloster, der er ombygget til modernet hotel og ligge lige ved siden af katedralen.

Vi har vaeret paa katedralkontoret og faaet vores Compostela og gik videre ud og spiste.

Lige nu regner det "dogs and cats" som englaenderne vil sige og det blaeser en halv pilikan. Saa det var godt vi kom i hus.

SAMMENFATNING

Kaere venner - det har vaeret en haard omgang, fordi det har vaeret koldt og vaadt. Faktisk har vi oplevet 2 nogenlunde gode vandredage, de oevrige har bare vaeret kedelige og kolde.

Vi er begge enige om, at Caminoen er en haard vandring og vi har jo heller ikke gjort vores til at den blev mindre haard ved at skaere 2 dage af de anbefalede dagsvandringer fra Leon til Santiago.

Vi er nok ogsaa enige om, at nu har vi gjort det - vist at vi kan taale mosten og klare skaerne, men vi goer det ikke igen.

Jeg er ked af, at det ikke har vaeret muligt at laegge billeder ind paa turen, men det maskineri der er til raadighed er af aeldre dato, langsomt og besvaerligt at bruge.

Jeg sender en mail til Jer alle naar billeder er langt ind og den sidste tekst er redigeret.

Tak fordi I fulgte os paa turen og mange tak for de mange mails og SMSs vi har faaet med opmuntringer.

I morgen efter pilgrimsmesse har vi lejet en bil og koer direkte til Madrid for at bliver der til paa loerdag, hvor vi flyver tilbage til Koebenhavn.

HJEMREJSE

Vi har i de 3 dage vi har vaeret i Madrid vaeret rundt og se byen. Den er godt nok stor og med imponerende bygninger. Vi har taget en tur med Sightseeing bussen rudt i byen for at se sevarerdighederne. Vi har ogsaa benyttet dagene til lidt shopping.

Peter havde foedselsdag den 9. ds. og han skulle jo have en foedselsdagsgave. Og vi skulle have lidt spansk mode med hjem.

Hilsen

På vej vest ud af León 1. dag på Caminoen

Hvad er op og ned på Caminoen? -

altid mod vest!

Der er plads til alle på Caminoen !

Casa Rual - Molino Galochas

vores første overnatning

Bispepaladset i Astorga - Arkitekt Gaudi

På Caminoen mod Foncebadon

tørvejr og sol

Foncebadon næste morgen - 4. dag på Caminoen

Erik ved Cruz de Ferro - Montes de León

På vej ind i Ponferrada

Villafranca del Bierzo er en meget smuk by og smukt beliggende

O Cebreiro - den ældste by på Caminoen

Den meget gamle pigrimssten ved O Cebreiro

Så er det på med ponchon igen - ved San Xil

Så nåede vi til 100 km stenen

Udsigt over Encoro de Belesar set fra Portomarin

Familien med 3 æsler og 3 børn mod øst????

Hvad sker der her ? Mindekors for en død pilgrim

En af de få og mindre kirker på de sidste

50 km

Her er vi så halvvejen af dagens vandring mod Santiago